SP NR 1 W ŁOMŻY

Razem dla Edukacji

O PROJEKCIE W MEDIACH - KLIKNIJ 1, KLIKNIJ 2

Prezentacja wykonana przez uczestników projektu na zakończenie wizyty w naszej szkole:

Piękno ziemi ojczystej historia i wspołczesność w Polsce i na Litwie.pptx

Od września 2019 roku rozpoczniemy realizację projektu „Razem dla Edukacji” w ramach konkursu „Rodzina polonijna“ na lata 2019 - 2020 współfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

W ramach projektu nawiążemy współpracę z Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach na Litwie. Tematem przewodnim projektu będzie „Piękno ziemi ojczystej – historia i współczesność w Polsce i na Litwie”.

Współpraca realizowana będzie podczas 2 wyjazdów studyjnych. W październiku 2019 roku będziemy gościć młodzież z Litwy. Wiosną 2020 roku odwiedzimy gimnazjalistów z Jaszun. W ciągu kilkudniowych wizyt przewidziane są lekcje muzealne, wycieczki, zielona szkoła, debata oksfordzka, warsztaty, gra miejska, wieczornica, podczas której uczniowie nauczą się pieśni patriotycznych oraz publikacja i reportaż filmowy.

Celem współpracy jest uwrażliwienie młodych ludzi na dziedzictwo kulturowe obu krajów, zrozumienie podobieństw i różnic kulturowych, nauka patriotyzmu w duchu wzajemnego poszanowania – zapoczątkowanie międzynarodowej współpracy ponad granicami.

„Piękno ziemi ojczystej – historia i współczesność w Polsce i na Litwie”

11.10.2019

Ostatniego dnia uczniowie pracowali w grupach przygotowując prezentacje podsumowujące dni spędzone razem. Po wytężonej i owocnej pracy w sali informatycznej, nadszedł czas na słodkie, „co nieco” oraz przysmaki z Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piątnicy. Ostatnie wspólne chwile uczniowie spędzili rozwiązując test, przygotowany w aplikacji Kahoot, a sprawdzający, co pamiętają o miejscach poznanych w Polsce. Było przy tym mnóstwo emocji i wzruszeń. Nim padły słowa pożegnania uczestnicy projektu obejrzeli efekt swojej porannej pracy w postaci wspólnej prezentacji. Towarzyszyły temu chwile zadumy i szczere uśmiechy na twarzach uczniów.

Po obiedzie nadszedł czas pożegnania. Wszystkim uczniom wręczono pamiątkowe dyplomy oraz drobne upominki. Następnie pani dyrektor Krystyna Kamińska podziękowała uczniom i nauczycielom z Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach za wizytę w naszej szkole i mieści oraz wspólnie spędzony czas. Podkreśliła, że jest to początek, a nie koniec wspólnej znajomości.

Przed wyjazdem uczniowie z Litwy zaśpiewali swoim rówieśnikom z Polski piosenkę, a uczennica SP 1 – Wiktoria Brzóska przeczytała wiersz podsumowujący pierwszą część projektu.

Kilka wspólnie spędzonych dni zaowocowało nowymi znajomościami i dlatego czas rozstania był trudnym momentem dla uczniów i opiekunów.

Wiersz na pożegnanie uczniów i nauczycieli z Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach na Litwie

Jeszcze tak niedawno czekaliśmy, wyglądaliśmy Was,
 a już dziś rozstania nadszedł czas…
  Te pięć dni z Wami nie były stracone,
   ale ważne dla nas, aktywnie spędzone.

Najpierw występ dla Was z radością przygotowywaliśmy,
     wierszem i piosenką gości z Litwy przywitać chcieliśmy!
      Drugi dzień to wspólny pobyt w Muzeum w Drozdowie,
       bogactwo roślin i zwierząt – każdy czegoś się dowie…
        W sali gimnastycznej czekały na nas atrakcje nowe,
         podziwialiśmy tańce latynoamerykańskie i standardowe.
          Nowe doświadczenia taneczne, moc wrażeń, tego nikt nie zliczy,
           nie mogło się też obejść bez wycieczki do polskiej stolicy.
            Na Stadionie Narodowym było dużo chodzenia,
             koszulki polskich piłkarzy, słowem – dużo do opowiedzenia.
              Potem wejście do wspaniałego Zamku Królewskiego,
               spacer po warszawskiej Starówce
                i zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego.
                Tu wzruszeń i emocji nie było mało,
                 gdy o bohaterstwie i patriotyzmie tyle się usłyszało…
                  O czwartkowym poranku teraz wspomnieć muszę,
                   nie zapomnimy jak wspólnie tworzyliśmy prace:
                    herb Łomży i bajeczne Hanki Bielickiej kapelusze.
                     Z mapą Łomży i okolic wspólnymi siłami sobie poradziliśmy,
                      postacie znanych łomżan Wam przybliżyliśmy.
                       Następnie zwiedzanie Skansenu w Nowogrodzie Kurpiowskiego,
                        spacer po Łomży i wejście do Muzeum Północno – Mazowieckiego.
                         Bursztyny, obrazy sławnych malarzy i lampy naftowe,
                          dzieje Łomży – te stare i te całkiem nowe.
                           Dziś już ostatni dzień wspólnego z Wami wędrowania,
                            pokazywania Wam pięknych zakątków, historii Polski poznawania.
                             Projekt „Razem dla edukacji” to jest w dziesiątkę strzał,
                              każdy z nas tyle wiedzy posiadł, tyle wzruszeń miał.
                               Niezapomniane zajęcia z przyrody i geografii, żywe lekcje historii
                                i to w praktyce, nie tylko w teorii…
                                 Cieszymy się, że mogliśmy je przeżyć właśnie z Wami,
                                  ze wspaniałymi gośćmi z Litwy: panią Andżelą i Janiną,
                                   z naszymi nowymi koleżankami i kolegami.
                                    Miło było Was gościć, aktywnie z Wami spędzać czas,
                                     nauczyliśmy się tak dużo od siebie, tak wiele łączy nas!
                                      By wyrazić radość, ze wzruszenia aż słów brakuje,
                                       na usta ciśnie się tylko jedno słowo – DZIEKUJEMY!

Pożegnalna piosenka uczniów z Jaszun:

Gimnazjum im. Michala Balinskiego z Jaszun.mp4

Naszym Gościom mówimy: MIŁO WAS POZNAĆ, WSPÓLNIE Z WAMI SPĘDZAĆ CZAS I DO ZOBACZENIA WKRÓTCE!

DZIĘKUJEMY wszystkim nauczycielom zaangażowanym w realizację zadań w ramach projekt Razem dla Edukacji w ramach konkursu Rodzina polonijna.

Serdeczne podziękowania składamy na ręce następujących instytucji: Klub Tańca Towarzyskiego "Akat", Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Bracia Mniejsi Kapucyni w Łomży. Dziękujemy za bezinteresowną pomoc i życzliwość, które w szczególny sposób uatrakcyjniły pobyt w Łomży naszym gościom z Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach na Litwie.

„Projekt Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” Razem dla Edukacji współfinansowany przez MEN w ramach konkursu Rodzina polonijna. Współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw oraz organizacji społecznych za granicą prowadzących nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim ze szkołami w Polsce”.

10.10.2019

Czwartkowy poranek rozpoczął się w szkole. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach na temat Łomży i znanych łomżan. W czasie lekcji Goście poznali najważniejsze symbole naszego miasta oraz jego położenie geograficzne. Mieli również okazję usłyszeć o łomżanach sławnych w całej Polsce. W niewielkich grupach młodzież projektowała kapelusze Hanki Bielickiej. Mimo omawiania wielu zagadnień zajęcia minęły w mgnieniu oka.

Po ciekawych zajęciach grupa udała się do Skansenu Kurpiowskiego im. Adama Chętnika w Nowogrodzie. W tym miejscy przewodnik przedstawił historię tego miejsca oraz dawną historię ludności Kurpiowskiej, a w szczególności to jak się kiedyś żyło i pracowało. Uczniowie spacerując w tym pięknie ulokowanym miejscu zwiedzili wnętrze chat, młyna wodnego, olejarni, leśniczówki, spichlerz oraz kapliczkę. Wizytę w Nowogrodzie zakończyliśmy obiadem w restauracji Wiszące Ogrody nad Narwią.

Około godziny czternastej wróciliśmy do Łomży by zwiedzić nasze miasto. Wędrówkę rozpoczęliśmy od punktu widokowego w TLiA, z którego podziwialiśmy panoramę miasta. W tym miejscy pani przewodnik rozpoczęła swoją opowieść o ciekawych miejscach i zabytkach Łomży. Kolejnym miejscem, w którym zatrzymaliśmy się na dłużej, było Muzeum Północno – Mazowieckie. Oprócz wystaw stałych zobaczyliśmy ciekawe wystawy czasowe – Czas wojny i okupacji: „Łomża w czasach II wojny światowej.” oraz „Dzieje wędrującej kolekcji. Sztuka Polska ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach”. Wizyta w muzeum poszerzyła wiedzę uczniów na temat Łomży oraz pozwoliła obcować na żywo z malarstwem tak wybitnych twórców jak: Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jacek Malczewski, Leon Wyczółkowski czy rodzina Kossaków.

Po krótkiej wizycie w Katedrze św. Michała Archanioła zbudowanej w stylu późnogotyckim skierowaliśmy się w stronę Popowej Góry. Prześlijmy obok ławeczki Hanki Bielickiej i starego Rynku, gdzie zrobiliśmy wspólne zdjęcie.

Przed Klasztorem Braci Kapucynów powitał nas Ojciec Jan Bańkowski. W bardzo interesujący sposób opowiedział nam historię klasztoru, a następnie zaprosił do wnętrza kościoła. Tu opisał piękne obrazy, w tym umieszczony w ołtarzu głównym obraz Matki Bożej Bolesnej. Dzięki uprzejmości Ojców mogliśmy zejść do katakumb oraz zwiedzić piękne, jesienne ogrody, z których podziwialiśmy widok na dolinę Narwi. Z pewnością ta wizyta pozostanie na długo w naszej pamięci.

Zwiedzanie Łomży zakończyliśmy spacerem po bulwarach i bezowym poczęstunkiem, który pozwolił szybko zapomnieć o zmęczeniu.

Dodatkową atrakcja dla naszych Gości była gra w kręgle na zakończenie dnia.

9.10.2019

„Jeden dzień dla Stolicy. – Pod takim hasłem wyruszyliśmy w środowy poranek do Warszawy. W tym dniu chcieliśmy pokazać naszym Gościom piękno stolicy.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na stadionie PGE Narodowy. Arena jest najnowocześniejszą areną wielofunkcyjną i jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Mieści się na nim 58 tysięcy osób. Widok z punktu widokowego na wnętrze stadionu i przygotowywaną murawę na mecz z Macedonią wywarł na uczniach duże wrażenie. Wszyscy zaczęli obstawiać wynik zbliżającego się meczu.

WARSZAWA

Kolejnym punktem wizyty w stolicy było Muzeum Powstania Warszawskiego. W tym miejscu upamiętniono największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej. Multimedialne ekspozycje oddają atmosferę powstańczej Warszawy, pokazują militarne dzieje 63 dni walk i życie codzienne ludności cywilnej w tym okrutnym czasie. Uczniowie spacerując wśród gruzów zniszczonej stolicy mogli poczuć się jak żołnierze przemieszczający się kanałami, mogli odczuć na własnej skórze jak trudny był to czas i jednocześni docenić fakt, że żyją w wolnym kraju. Na filmie „Miasto Ruin” uczniowie zobaczyli z lotu ptaka zrównaną z ziemią stolicę.

Z muzeum udaliśmy się na Stare Miasto, by zobaczyć współczesną Warszawę. Po smacznym obiedzie zwiedziliśmy Zamek Królewski – pierwotną rezydencję książąt mazowieckich. Na początku poznaliśmy historię zamku oglądając krótkie filmy. Następnie udaliśmy się do komnat, pięknie zdobionych, zapierających dech w piersiach. Na wielu zwiedzających wnętrze zamku wywarło niezapomniane wrażenie.

Ostatnim punktem był spacer po Warszawie, w czasie, którego zobaczyliśmy: Bazylikę Archikatedralną, Rynek Starego Miasta z symbolem stolicy – warszawską syrenką, Pomnik Małego Powstańca, Pomnik Bohaterów Warszawy „Nike”, Grób nieznanego Żołnierza i zmianę warty, Krakowskie Przedmieście oraz Pałac Prezydencki. Wędrówkę zakończyliśmy pod kolumną Zygmunta, gdzie wykonaliśmy wspólne zdjęcie.

Dzień był pełen wrażeń, a zakończył się wspólną kolacją. Wszyscy wracali do domów zmęczeni, ale bardzo zadowoleni z wizyty w stolicy.

8.10.2019

Drugi dzień integracji to wizyta w Muzeum Przyrody w Drozdowie. Zwiedzanie rozpoczęło się od krótkiej historii tego miejsca i jej mieszkańców – Rodziny Lutosławskich. Przewodniczka w bardzo interesujący sposób przedstawiła członków tej zacnej rodziny oraz opisała ich działania mające ogromny wpływ na rozwój ziemi łomżyńskiej. Wspomniała również, że w majątku Lutosławskich bywały takie sławy jak Roman Dmowski – polityk, mąż stanu, publicysta polityczny, minister spraw zagranicznych.

Z salonu dworskiego grupa udała się do części poświęconej Kotlinie Biebrzańskiej, która w dużej części objęta jest ochroną w ramach Biebrzańskiego Parku Narodowego. W kolejnych salach zobaczyliśmy trofea łowieckie, szatę roślinną, liczne ptaki oraz ssaki kotliny, w tym łosia – króla Bagien Biebrzańskich. Dużym zainteresowaniem cieszyły się szczątki mamuta.

Na zakończenie uczniowie poznali różne gatunki ryb żyjących w wodach wokół pięciu kontynentów: Azji, Ameryki Południowej, Australii, Afryki i Europy. Atrakcją okazało się karmienie ryb ogórkami oraz mięsem. W trakcie lekcji muzealnej „Ryby – to, co pływa w rzecznej toni” uczniowie utrwalili wiedzę na temat stworzeń wodnych oraz poznali nietypowe okazy.

Pobyt w Drozdowie zakończył się spacerem po przepięknym, jesiennym parku wokół posiadłości oraz ogniskiem z kiełbaskami. Wspólnie spędzony czas minął bardzo szybko i mimo że, niektórzy chcieli zostać dłużej, musieliśmy wracać do Łomży.

Wtorek zakończył się pokazem tańca przygotowanego przez Klub Tańca Towarzyskiego "Akat" z Łomży. Wirujące pary na parkiecie zrobiły ogromne wrażenie nie tylko na gościach z Litwy, ale również na uczniach naszej szkoły. Serdecznie dziękujemy tancerzom za uatrakcyjnienie uczniom z Gimnazjum w Jaszunach pobytu w Łomży.

7.10.2019

7 października 2019 r. do Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łomży przyjechali goście z Litwy, z Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach: wicedyrektor Andżela Dajlidko oraz nauczyciel matematyki, pani Janina Bujko wraz z grupą młodzieży. Wizyta gości z Litwy jest związana z realizacją projektu „Razem dla edukacji”. Tematem tegorocznego spotkania Rodziny Polonijnej jest  „Piękno ziemi ojczystej – historia i współczesność w Polsce i na Litwie”. Temat spotkania ma także związek z niedawno przypadającymi rocznicami: stuleciem niepodległości Polski oraz sześćsetleciem miasta Łomży.

Szkoła Podstawowa Nr 1, przygotowując się do przyjęcia gości z zagranicy, skrupulatnie opracowała program wizyty. Gospodarze zadbali o to, by program ów był ściśle związany z tematem projektu, a jednocześnie pozwolił w sposób atrakcyjny i interesujący spędzić czas. Dlatego podczas pobytu w Polsce litewscy przedstawiciele Rodziny Polonijnej: obejrzą montaż słowno-muzyczny o charakterze patriotycznym, zwiedzą Muzeum Przyrody w Drozdowie, odwiedzą Warszawę, w której spędzą cały dzień. Goście z Litwy poznają też Skansen w Nowogrodzie, wspólnie z przewodnikiem będą zwiedzać zabytki Łomży. Sami zaś przyjezdni uczniowie wezmą udział w zajęciach integracyjnych oraz lekcjach języka polskiego, historii i geografii poświęconych Łomży i znanym łomżanom. Pracując metodą projektu, przygotują prezentację lub reportaż z pobytu w naszym mieście. Będą także uczyć się tańca pod okiem instruktora lub uczestniczyć w zajęciach aerobiku.

Szkoła Podstawowa Nr 1 zadbała również  o potrzeby ciała przyjezdnych, serwując im obiady m.in. w Kompleksie Labirynt czy nowogrodzkiej restauracji Wiszące Ogrody nad Narwią. Z pewnością ciekawą propozycją kulinarną dla uczniów z Litwy będzie ognisko na terenie Muzeum Przyrody w Drozdowie.

Oficjalne powitanie gości z Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach odbyło się o godzinie 15.00 w auli Szkoły Podstawowej Nr 1. Na uroczystość przybyli: prezydent miasta Łomży, pan Mariusz  Chrzanowski, prezes Stowarzyszenia Wspólnota Polska Oddział w Łomży, pani Hanka Gałązka oraz przewodnicząca Rady Rodziców  SP 1, pani Urszula Wądołkowska. Na uroczystości nie mogło zabraknąć przedstawicieli naszej placówki – uczniów i nauczycieli z panią dyrektor Krystyną Kamińską na czele oraz zastępcami dyrektora, panią Bożeną Bagińską – Rogowską i panią Karoliną Dudzińską.

Uroczystość rozpoczęła dyrektor naszej placówki, witając serdecznie wszystkich przybyłych gości i zapraszając do obejrzenia montażu słowno-muzycznego, dedykowanego przyjezdnym. Po obejrzeniu patriotycznego przedstawienia głos zabrał pan prezydent. Jako włodarz miasta powitał gości i krótko nawiązał do niedawnej wizyty na Litwie, w tym w Jaszunach.  Głos zabrała także pani prezes Hanka Gałązka, zwracając uwagę na niezwykle bogaty program pobytu gości w Łomży, przygotowany przez  Szkołę Podstawową Nr 1. Ponadto odniosła się do treści obejrzanego przedstawienia, podkreślając rolę języka ojczystego dla Polaków, zwłaszcza przebywających za granicą. Na zakończenie wystąpiła przedstawicielka gości, wicedyrektor Gimnazjum w Jaszunach, pani Andżela Dajlidko. Wzruszona treścią montażu słowno – muzycznego, podziękowała za miłe przyjęcie i podzieliła się krótką refleksją na temat niezwykłego stosunku do ojczyzny Polaków, nie z własnej woli mieszkających za granicą.

Kończąc uroczystość powitania gości zza wschodniej granicy, dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 w Łomży, pani Krystyna Kamińska poczęstowała wszystkich przybyłych na spotkanie smacznym tortem, który stał się niejako symbolem integracji obu środowisk Polaków – z Polski i Litwy.

Serdeczne przyjęcie gości z Jaszun i bogaty program ich pobytu w Polsce, przygotowany przez SP 1, z pewnością sprawi, że dawna ojczyzna stanie się dla nich bliższa i warta ponownego jej odwiedzenia.

13 maja 2019 r. w siedzibie Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie odbyło się szkolenie z rozliczania projektu "Razem dla Edukacji". W szkoleniu wzięły udział: pani wicedyrektor Bożena Bagińska – Rogowska oraz koordynator projektu pani Monika Rong.
     Tego dnia przedstawiciele szkół partnerskich mieli okazję spotkać się ze sobą osobiście, zaprezentować swoje szkoły oraz ustalić ostatnie szczegóły realizowanego wspólnie projektu. Rozmowa z wicedyrektor Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach, panią Andżełą Dajlidko utwierdziła nas w przekonaniu, że rozpoczynająca się współpraca będzie trwać również po zakończeniu projektu.

Nadzór nad realizacją projektów sprawują:

Podlaski Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” w Białymstoku

Oddział Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” w Łomży

Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Projekt jest finansowany ze środków otrzymanych od MEN na realizacje zadania: „Rodzina polonijna. Współpraca szkół funkcjonujących w systemach oświaty innych państw oraz organizacji społecznych za granicą prowadzących nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim ze szkołami w Polsce”.

**************************************************************************************************************